Iskolaőrségeket hoznak létre magyar intézményekben. Arra kértük a témában érintett szakembereket, értékeljék a kormányzati döntést. Siegler Anna véleménye.
Valóban: a tanárok veszélyeztetettsége tűrhetetlen. A diákok veszélyeztetettsége is tűrhetetlen. Mire lenne szükség? Készségfejlesztés, szervezet és közösségfejlesztés, prevenció, a fiatalok megfelelő életkörülményeinek biztosítása, támogató és elfogadó légkör erősítése. Bizalom.
Ha kitekintünk az amerikai gyakorlatra, nem látjuk, hogy az iskolai bántalmazást meg lehetne fékezni fenyítéssel, rendőri jelenléttel. A nevelési szándékot mellőző erő demonstrálás nem fejleszti a gyereket. A bizalmat nem a diák és a tanár között teremti meg, hanem sterilizálni próbálja a tantermi légkört. Az erőszakot büntető környezet, még nem egyenlő a békés és fejlődésre alkalmas környezettel.
A probléma nem a széket tanárára dobó diákkal kezdődik. A mi felelősségünk, hogy a lehető legtöbb eszközzel és tudással vértezzük fel a fiatalokat, hogy képesek legyen ők békés megoldásokat felkutatni és alkalmazni. Hogy a közösség hatásosan tudjon visszajelezni mi az, ami nem fér bele. Hogy felismerjük, amikor egy diák erőszakhoz fordul, akkor azért teszi, mert nem lát más eszközt a jelzésre.
A pedagógiai-pszichológiai gyakorlatban Pygmalion hatásnak nevezzük azt, hogy elvárásaink befolyásolják, a diákok viselkedését. Ha ugyanolyan képességű gyerekeket kevesebbre vagy többre tartunk, az iskolai évek végére kevesebbet vagy többet is fognak elérni. Mert mi bánunk velük másképp, mi adunk kevesebb vagy több erőforrást, állítunk kevesebb vagy több fejlődést fokozó kihívást eléjük. Nem azért, mert ők „mások”.
Mielőtt elvárásokat támasztunk, jó lenne ha megteremtenénk a megfelelő környezetet, biztosítanánk a szükséges erőforrásokat. Ma Magyarországon jó ha az iskolába eljut egy pszichológus. Kiváltság, ha nem csak pár órán keresztül marad ott, hogy tüzet oltson. Kiváltság, ha az iskola életét ismerve preventív munkát végezhet (pl. konfliktus kezelési képesség fejlesztése, stressz kezelési stratégiák fejlesztése, tanárok szupervízójának biztosítása).
Ma Magyarországon van szakember és szervezet – Kék Vonal, Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány, Békés Iskolák, Sokszínűség Oktatási Munkacsoport – SOM – aki tudna tenni azért, hogy hatásos bántalmazás megelőző és kezelő iskolai gyakorlat legyen érvényben. Legyen országos prioritás a megelőzés.
A szerző pszichológus, alapítványunknál az E-Star projekt koordinátora.
A kép forrása: Servas Turkey – Peace School