Csibét és palántákat neveltek a mozsgói általános iskola diákjai a járványhelyzetben, új távlatokat nyitottak az otthontanulásban.
A Mozsgói Lengyeltóti János Általános Iskola a tavalyi tanévben hirdette meg először az iskolakerti programját. Az idei tanévben új tapasztalatokkal, új vetéstervvel és célokkal várták már a kerti szezont.
Az önkormányzat minden évben nevelt két termesztő berendezésben saját felhasználásra palántákat, valamint a lakosságnak is értékesített belőle. A közmunka program csökkentése miatt a sátrakat idén teljes egészében átengedték az iskolásoknak, akik a tervek szerint zöldség növény palántákat neveltek volna, amit a gyerekek otthon a családi konyhakertekben ültethettek volna tovább, valamint a lakossági igényeket is kielégíthetett volna, az értékesítésből befolyt összeggel a diákönkormányzatot támogatva.
A váratlan járványhelyzetben azonban úgy tűnt, hogy meghiúsulnak a terveik, amikor hirtelen ígéretes megoldásra találtak.
„Az lett az új célom, hogy a kibontakozó iskolakert program, kertpedagógiai nevelés alapját, a kertet, a tanulók otthonába juttassam” – mondta el Horváth Bernadette, az iskolakert vezetője. Majd hozzátette: „de nem digitális formában!”
A gyerekeket a digitális oktatási forma egész napra a számítógép elé köti. A természettel való kapcsolatot sokan így hosszú időre mellőzni kényszerültek, még a vidéki, kertkapcsolattal rendelkező otthonokban is.
Az iskolai szülői munkaközösség vezetőjének ötlete nem csak az oktatás kiegészítését szolgálta: a fizikai munka kikapcsolódást nyújt, a termelés pedig sikerélményt ad. Támogatják a gyermekek fejlődését, mentális egészségének megőrzését, a család ellátásának javítását, népszerűsítik az ökológiai gazdálkodást. Ehhez a mozsgói és a szulimáni önkormányzat, a helyi civil szervezet, a Mozsgóért Egyesület valamint a helyi gazdálkodók, őstermelők támogatását is igénybe vették.
Mint Horváth Bernadette elmondta, azoknak az általános iskolás gyermekek és családjuknak segítenek, akik az iskolai kertpedagógiai programban részt vettek, és a digitális oktatási felületen is jelentkeztek. „A szülők a család ellátása érdekében a háztáji gazdálkodás felelevenítését szükségszerűnek érzik. Még olyan családok esetében is, akik idáig ezt nem gyakorolták, felmerül ez az igény.”
Bernadette első lépésként felkereste az iskola pedagógusait, hogy a kertpedagógiai eszközöket illesszék be a digitális oktatásba is, ahogy tavaly már sikeresen tették az osztályfőnöki, a természetismeret, a biológia, a fizika, a technika és az életvitel tantárgyak esetében.
A pedagógusok számára a gyerekek és szüleik támogatásához szakmai útmutató anyagokat készített. A családokat személyesen is felkereste, hogy felkészítse őket a palánták és a csibék fogadására. Folyamatos a kapcsolattartás, kezeli a felmerülő problémákat, segítő anyagot, tanácsot ad igény esetén.
A Krízispályázat keretében 48 családot vontak be, őket látták el, kiszállítottak 430 előnevelt csibét, és közel kétezer melegágyi vegyes palántát Tápoldattal, igény szerint kapával, öntözőkannával is ellátták a kis gazdákat.