“Hogy elhiggyék magukról, bármire képesek” – árulja el Kádár Melinda, a Motiváció Műhely munkatársa, mit szeretnének elérni a tanodáikba járó gyerekeknél.
A hátrányos helyzetű fiatalokat sok megkülönböztetés éri a mindennapi életben, s különösen igaz ez az oktatásban. Sokan nem kapják meg a szükséges értelmi és érzelmi támogatást, ami segítene nekik kiteljesedni.
A Motiváció Műhely Balástyán és Szegeden működtetett tanodáiban hisznek a motiváció erejében, a képessé tevésben, ezért a nehéz sorsú fiatalokat, az ő társadalmi beilleszkedésüket támogatják tehetséggondozó foglalkozásokon és oktatási programokon keresztül. Fő céljuk még a társadalmi érzékenyítés: saját fejlesztésű társasjátékok segítségével aktuális társadalmi problémákkal is foglalkoznak, és nem mellesleg rendszeresen végeznek kutatási, szakértői tevékenységet. A Motiváció Műhelyt képviselő Kádár Melindával Nyirádi Bogi beszélgetett.
Nemrég jelent meg a legújabb társajátékotok, aminek a szegedi „nagy árvíz” a központi témája, és a Tisza áradásától kell megmenti a várost.
Az Árral Szemben – Mentsétek meg Szegedet! már az ötödik társasunk. Míg a korábbiak inkább érzékenyítő társasjátékokat voltak, s kifejezett célcsoportnak, főként pedagógushallgatóknak szóltak, addig az Árral Szemben a nagyközönség számára is kifejezetten szórakoztató.
Az eddigi legkomplexebb játékunk, a munkatársaink három éven át tervezték. Nem titok, a Motiváció Műhely eléggé lokálpatrióta, szeretjük Szegedet, és ez a játék egyfajta tiszteletadás is a város felé. A játék egyébként éppen akkor kezdődik, amikor Szegedet elárasztani készül az árvíz. A játékosoknak össze kell fogniuk, hogy megmentsék a települést. Ez egy kooperatív, stratégiai játék, 12 éves kortól javasolt játszani, és igény esetén különböző szituációkkal nehezíthető a játékmenet. A játékot május 21-én, a város napja alkalmából mutattok be.
Említetted a kifejezetten szakmai közönségnek szóló Mentortársast, amiben egy hátrányos helyzetű diák bőrébe bújva egy mentor segítségével kell végzettséget szerezni a magyar iskolarendszerben.
A Mentortársast párban kell játszani, az egyik játékos a mentor szerepébe bújik, a másik pedig a hátrányos helyzetű gyermekébe. Együtt kell megoldaniuk a feladatokat, amivel a valóságban is szembesülhetnek. Ezt a játékot olyanoknak ajánljuk, akik a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkoznak, ilyen területen fognak dolgozni, vagy hasznos lehet a munkájuk során egy-egy élethelyzet szimulációs feldolgozása.
A Rendszerhiba társas az oktatási rendszerben jelen lévő szegregációra mutat rá. Hogyan látod, mit lehet tenni a jelenség ellen?
Az intézményi szegregációt elszenvedő gyerekek nem kapnak olyan oktatást, támogatást, amire szükségük lenne és ami ugyanúgy járna nekik, mint minden magyar gyereknek. A probléma összetettebb annál, minthogy a pedagógusok ezt a problémát egyedül oldják meg. A Rendszerhibában a karakterek különböző társadalmi és oktatáson belüli szerepeket vesznek fel: pedagógus, iskolaigazgató, polgármester. A játék során össze kell fogniuk a szegregáció felszámolásában, közösen kell megoldaniuk a problémákat.
A Motiváció Műhelynél új látjuk, a gyerekek jellemzően olyan közegből érkeznek, ami nem segíti őket abban, hogy elhigyjék magukról, képesek leérettségizni, vagy akár bekerülni a középiskolába. S a felsőoktatásról még nem is beszéltünk. Ezek a gyerekek alábecsülik magukat. Sokszor nincs olyan személy a környezetükben, aki megmondaná nekik, mennyivel többet érnek, mint ahogy gondolják magukról. Mi nagyon fontosnak tartjuk, hogy ebből kirántsuk őket, és elhiggyék, hogy lehet másképp. Fontos, hogy elhiggyék magukról, bármire képesek.
Hogyan éltétek meg a krízishelyzetet, mivel foglalkoztatok a járvány miatti korlátozások alatt?
Mindenekelőtt folytattuk a mentorálást a gyerekekkel, de az egészet természetesen átalakítottuk online formába. A mentorok főként a tanulásban segítettek a gyermekeknek, valamint sokat játszottak velük, kompetenicafejlesztő foglalkozásokat tartottak.
A járványhelyzet miatt próbáltunk edukációs jellegű tartalmakat gyártani, pédául a vírusmegelőzéssel kapcsolatban. Mindenkit nehezen érintett az egész. A nehézségek ellenére szerintem sikerült jól lebonyolítanunk az átállást az online foglalkozásokra. Minden gyerekkel fel tudtuk venni a kapcsolatot, és mindenkinek tudtunk biztosítani eszközt, amivel be tudtak csatlakozni az iskolai oktatásba is.
Mi jellemzi a Motiváció Műhely tanodáit?
A balástyai és szegedi tanodáink működtetése a fő tevékenységünk. Ez nem iskolaszerű oktatás, a gyerekek délutáni foglalkozásokra érkeznek, amikor is főként önkéntes mentorok foglalkoznak velük. A tanoda keddtől péntekig, délután 3-tól este 6-ig működik. Minden napra megvan a saját beosztás, hogy éppen melyik csoport kerül sorra. Egy csoporthoz általában hat-nyolc diák tartozik, velük foglalkoznak a mentorok. Minden programra más és más dologgal készülnek, s a kompetenciák fejlesztése, mint a matematika és a szövegértés is része ennek.
A tanodáink többek is, mint délutáni tanulóiskolák. Ha valakinek szüksége van segítségre, például rossz jegyet kapott, és szeretné kijavítani, annak egyéni tanulást is biztosítunk, aminek keretein belül a mentorok személyre szabottan, az adott diák igényeinek megfelelően segítenek.
Egyedi módszertant dolgoztatok ki a mentorok kiválasztására, akik az önkéntes bázisotok gerincét alkotják. Nagy felelősség hárul rájuk, és felbecsülhetetlen munkát végeznek.
A mentoraink egyszerűen zseniálisak. Rengeteg dologhoz értenek, kreatívak és elhivatottak. Jó kapcsolatot ápolnak a gyerekekkel, akik szorosan kötődnek hozzájuk. A napi foglalkozások mellett havonta családi napot is szervezünk, de sok külsős esemény van, mint a kirándulás, mozi, bowling, vadaspark látogatás. Ezek ugyanakkor nem kötelezőek, a gyerekek részéről is önkéntes alapú, szemben az alapfoglalkozásokkal.
Gondolom ez a munka személyesen is sokat tanít nektek is.
Rengeteget. A gyerekek nagyon hálásak, és rengeteg szeretetet adnak. Amikor bemegyek és figyelem, hogy mi zajlik éppen a foglalkozásokon, akkor tényleg látszik rajtuk, hogy szeretnek ott lenni, és közel érzik magukat a mentorokhoz.
A társasjátékokat megtalálod a Motiváció Műhely honlapján.
Interjú-sorozatunkban az Emberség Erejével Alapítvány életében meghatározó személyekkel, partnereinkkel, barátainkkal beszélgetünk.