Hiszek az innováció erejében! Foglalja össze néhány szóban a Pécsi Tudományegyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 1. Számú Általános Iskolájának magyartanára (vagy ahogy diákjai és szüleik ismerik: az egyes gyakorló Marci bácsija) a hitvallását. Marcell azon fiatal pedagógusok egyike, akit nem riasztanak el a pedagógusi pálya nehézségei. A kihívások hatására csak még jobban elköteleződik a minőségi oktatás mellett, hogy biztosítsa a modern tanítás feltételeit a rábízott gyerekek számára, és felkészítse őket a 21. század kihívásaira. Bemutatjuk az Emberség-díj 2022 jelölteket.
Ismerői szerint Marcell olyan ember, aki még “a digitális oktatásból is előnyt tudott kovácsolni, motiválni a diákokat és motiválódni”. A kihívások csak még elszántabbá teszik a feladatai mind magasabb szintű elvégzéséhez. Szakmai blogot vezet, podcast sorozatot készít, nyilvánosan felvállalja véleményét az oktatással kapcsolatos szakmai kérdésekben. Azokban a tanítási módszerekben hisz, amelyek támogatják a diákok önmegvalósítását, a gyerekek fejlődését helyezik középpontba, melyekkel izgalmassá tehetők a tanórai keretek.
A Kozármislenyi Janikovszky Éva Általános Iskola után került a PTE gyakorló iskolájába magyar nyelv és irodalom, illetve drámatanárként. “Nem tagadom, hogy nagyon inspirál, hogy ebben az iskolában minden lehetőségem megvan a szakmai fejlődésre” – jegyezte meg egy vele készült interjúban.
Előszeretettel él a gyerekek által használt technikai eszközökkel, ami a diákoknak is inspiráló. “Szívesen dolgozom például a videófelelet adaptált módszerével. A diákoknak egy, okoseszközük segítségével rögzített saját digitális történetet kell leadniuk az órai anyaghoz kapcsolódóan, amelyben szinte akárhogyan feldolgozhatják a témát. Sokan társaikkal, családtagjaikkal, együtt dolgoznak, de olyan is akad, aki inkább elbábozza vagy ellegózza a történetet.”
Marcell szerint ez a módszer arra is jó, hogy segít a pedagógusnak megismerni a gyerekek világát, gondolkodását és viszonyát ezekhez az eszközökhöz és platformokhoz. Egy-egy új módszert apránként, lépésről lépésre vezet be, aminek folyamatába a szülőket is bevonja. Az értékelés hagyományos, stresszes kereteit igyekszik tágítani, a diákok pontok gyűjtésével érik el az érdemjegyeket.
Tanítási technikáiról és tanári mindennapjairól a SzM’ART – Alkalmazott Rendhagyó Tanítás oldalon lehet olvasni. A közösségi aktivitás nem idegen számára, részt vett a Zöld Folt Közösségi Kert indításában, rendszeresen szervez intézményen kívül programokat, drámatábort a diákoknak.
Nincs is annál beszédesebb, hogy ők egy oklevélben az elmúlt tanévet nemcsak az osztályfőnöknek, de a “játékvezetőnek, beszélgetőtársnak, pszichológusnak, moderátornak, tanácsadónak, drámaszínésznek, programszervezőnek, túravezetőnek, fotósnak, kertésznek, írnoknak, takarítónak, dekoratőrnek, kreátornak, elveszett tárgyak megtalálójának, nyomozónak, fegyelmezőnek és védelmezőnek” köszönték meg.
“Mi az, amitől valójában védeni kellene a gyerekeket?” Mint azt több nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy ma inkább a családon belüli erőszak, az online és offline bullying, vagy az álhírek térhódítása az, ami ellen fel kell őket vértezni a gyereket. Erre jó módszer lehet a többféle nézőpont biztosítása: “a világ sokszínű, olyan nyelvet kell adni, amivel meg tudjuk fogalmazni, hogy kik vagyunk és hol vagyunk éppen. Nyílt kommunikáció, tolerancia és empátia.”
Az Emberség-díj 2022-ről itt olvasható bővebb információ.