Elindult a Közvélemény, az Emberség Erejével Alapítvány új közéleti vitaest sorozata. Az első alkalmon a pécsi parkolási helyzet volt a középpontban, és szóba került a városi közlekedés, a környezetvédelem és a légszennyezés is.
A sorozat április 21-én debütált a Reggeliben, és már az első alkalommal izgalmas vita bontakozott ki a résztvevők között az új pécsi parkolási rend kapcsán. A program első felében egy-egy témába vágó állítás hangzott el. A résztvevők feladata az volt, hogy egy véleményvonalon foglalják el a helyüket aszerint, hogy mennyire értenek, vagy nem értenek egyet a kijelentéssel.
(A beszámolóban néhány gondolatot osztunk meg az elhangzottak közül, a teljesség igénye nélkül.)
Azzal a kérdéssel, hogy legyen-e 30 km/h az engedélyezett sebesség a városhatáron belül, a résztvevők kisebb aránya értett csak egyet. Egyes vélemények szerint szem előtt kellene tartani, hogy az autók csak vendégek, nem díszvendégek a belvárosban. Mint elhangzott, egyértelmű kapcsolat van a sebességkorlátozás és a károsanyag kibocsátás és a balesetek számának csökkentése között.
Sokan hozzászóltak a felvetéshez, hogy az ottlakók autóján kívül ki kell tiltani az autókat a történelmi belvárosból. A résztvevők felvetették, hogy az elmúlt húsz évben egyetlen, városi fenntartásban lévő parkolóház sem épült, és nem készült fel a városvezetés arra, amit most, az új parkolási rendben szabályozni kíván. Elhangzottak olyan meglátások, hogy a Tettyét rengetegen használják parkolási céllal, ha a belvárosban van dolguk, más szerint pedig azt kell felismerni, hogy a megnövekedett forgalmat a belvárosi iskolák és óvodák generálják. Más vélemények szerint felesleges kitiltani az átmenő forgalmat a belvárosból, hiszen a Király utcában így sincs élet.
Csupán két résztvevő volt, aki egyetértett azzal az állítással, hogy a sétáló utcákról titlsák ki a biciklis forgalmat, hiszen ahogy egyikük fogalmazott, a kerékpárosok agresszívek. Ráadásul van a belvárost átszelő biciklisút, hogy azt használni lehessen. Volt ugyan, aki nem értett egyet a kitiltással, de fontosnak érezte hangsúlyozni, hogy a Király utcában a bicikli csak vendég, figyelni kell a gyalogosokra. Más kifejezetten amellett érvelt, hogy meg kell engedni a tekerést a sétáló övezetekben, hiszen a gyerekek itt biztonságosan tanulhatnak meg kerékpározni.
Az utolsó állítás az volt, hogy az iskoláknál kialakított kiss&go parkolókat más „gyerekes” intézményeknél (uszoda, mozi) is be lehetne vezetni. Egy hozzászóló kiemelte, hogy ez a megoldás önmagában kevesebb városi területet használ, mint egy belvárosi parkolóhely. Más vélemény szerint a kiss&go parkolókat a legtöbben nem rendeltetésszerűen használják. Volt, aki a szabályozás szempontjából közelítette meg a kérdést: öt, de akár tíz évbe is beletelhet, mire a lakosság megszokja ezt a formát, csakúgy, mint ahogy a körforgalmaknál volt tapasztaltható.
A véleményvonal részt Mindum Károly pécsi ultratriatlonista, zöld aktivista gondolatébresztő előadása követte, aki a személyautók levegőminőségre, közterületekre gyakorolt negatív hatására világított rá. Az elmúlt évek trendje alapján a személygépkocsik száma egyre nő, ezzel egyenes arányban a szálló por, finom por, a nitrogéndioxidok és az ózon tartalma a levegőben, ami rendszeresen határérték felett mozog a három pécsi mérőhely adatai szerint. Ráadásul nagyobb számban közlekednek Pécs útjain a levegőszennyezés szempontjából káros dízelautók. A szakember szerint a közterületen való parkolás nem állampolgári jog, sok értékes felületet foglalnak el a gyalogosközlekedés kárára, ugyanakkor a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás miatt csökkenteni kellene a városban az aszfalt arányát.
Az ezt követő vitában a résztvevőknek 2-2 perc állt rendelkezésükre véleményük kifejtésére. Alapvetően egyetértés volt abban, hogy támogatni kell azokat, akik a közösségi közlekedést használják és egyéb alternatív közlekedési eszközöket használnak, legyen szó tömegközlekedésről, kerékpárról, bérelhető e-bringáról stb. Volt, aki példaként említette a klímabérletet, amelyet Ausztriában már bevezettek és minden tömegközlekedési eszközön korlátlan utazásra jogosít fel. Továbbá a városi területek újrafelhasználását tekinti fontosnak, a kompakt város modellt, amelynek lényege a mobilitási igény csökkentése. Egy reagáló kifejtette, hogy az autósok a belvárosi közterületeken parkolással kevesebbet fizetnek, mint annak a valós értéke, ezért meg kell növelni a parkolódíjakat és azt a tömegközlekedésbe fektetni. Elhangzott, hogy a második autót büntető jelleggel adóztassák meg. Volt olyan résztvevő, akinek nincs személygépkocsija, és szerinte hozzá lehet szokni az autómentes élethez. Mások szerint viszont ez gyakorlatilag lehetetlen a gyerekek különóráinak, és a család életének összeegyeztetésében.
A vita végén abban mindenki egyetértett, hogy szemléletváltásra van szükség a probléma megoldásához.
KÖZVÉLEMÉNY II.: NAGYBERUHÁZÁSOK
IDŐPONT: MÁJUS 12., 17:00
HELYSZÍN: REGGELI
A Közvélemény missziója a progresszív nyilvános fórum meggyökereztetése Pécsett, a várost aktuálisan érintő társadalmi kérdések és konkrét ügyek kulturált megvitatása érdekében a részvételiség keretei között, buborékon innen és túl.